حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

 برگزاری بازارچه کار و فناوری دبیرستان عطار نوده خاندوز  در روز چهارشنبه مورخه 1397/11/17

 


موضوعات مرتبط: کشاورزی ، پرورش گل و گیاه زینتی، پوشاک، انواع پارچه، صنایع غذایی، نگه داری، آموزشی، خبرهای آموزشی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 23 بهمن 1397برچسب:, ] [ 8:55 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

روش صحیح نگهداری مواد غذایی در یخچال

مدت های طولانی است که یخچال یکی از لوازم ضروری هر زندگی شده است و نگهداشتن مواد غذایی در یخچال مدت هاست که برای جلوگیری از رشد میکروب ها و فاسدشدن آنها به کار می رود این کار رشد میکروب های بالقوه بیماری زا را کند می کند و در عین حال جلوی خراب شدن رایحه، رنگ و قوام بسیاری از غذاها را می گیرد.

شما می توانید باقی مانده غذاها را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت کوتاه، حدوداً  دو ساعت پس از سرو و مصرف کردن آن، برای کاهش دادن خطر بیماری هایی که از طریق غذای فاسد منتقل می شود، در داخل یخچال بگذارید.

هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نکنید و به محض اینکه آنها را پختید، فوراً در یخچال قرار دهید. به این دلیل که هوای خنک و سرمای داخل یخچال میزان رشد باکتری را کاهش می دهد. برای مواد خوراکی که حجم بیشتری دارند و فضای زیادی را اشغال می کنند، مثل سالاد ماکارونی و غذاهایی نظیر غذاهای چینی با حجم زیاد را به جای اینکه در داخل یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در داخل چندین ظرف کوچک قرار دهید و سپس در داخل یخچال بگذارید.

با این روش سرمای یخچال به سرعت و به طور یکنواخت غذا را خنک می کند. برای چنین غذاهایی اگر از یک ظرف بزرگ استفاده کنید، به دلیل آنکه سرمای یخچال کاملا  و به طور یکنواخت غذا را خنک نمی کند، خطر اینکه باکتری یا هر چیز دیگری در وسط غذا رشد کند، بسیار زیاد است.

توجه کنید که مدت نگهداری مواد غذایی را که در یخچال برایتان عنوان می کنم با فریزر اشتباه نگیرید.

 


موضوعات مرتبط: برق و الکترونیک، صنایع غذایی، نگه داری، خبرهای آموزشی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:, ] [ 8:19 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

خانم های خانه دار بهتر می دانند! نوبت به خرید قابلمه و تابه که می رسد، فروشنده ها انواع و اقسام ظروف از جنس های مختلف را جلوی چشم مان قرار می دهند و شروع به تعریف از خوبی های بی حد و حصرشان می کنند! اینکه حرف کدام را باور کنیم و کدام ظرف را بخریم تا هم سالم بمانیم و هم غذاهای مان به بهترین نحو پخته شوند، تصمیمی بسیار سخت اما شدنی است. تنها کافی است به توصیه متخصصان ما در این زمینه عمل کرده و ظروف پخت و پز خود را براساس استانداردهایی که با شما در میان می گذاریم انتخاب کنید. دکتر محمدرضا وفا ، دکتر مسعود کیمیاگر، متخصصان تغذیه شما را در این زمینه ر اهنمایی می کنند .

به شرطی که آسیب نبینید!

تفلون و سرامیک: اگر تفلون سالم باشد و از مواد باکیفیتی تهیه شده باشد احتمال ورود املاح فلز ظرف به غذا خیلی کم می شود. درواقع وقتی در ظروف سنتی به طور مداوم غذا طبخ می شود به تدریج مقداری از فلز ظرف وارد غذا شده و مصرف مکرر خوراکی ها در این ظروف احتمال مسمومیت یا تداخل در جذب مواد مغذی دیگر را بالا می برد اما ترکیبات شیمیایی به کار رفته در کف ظروف تفلونی از تماس غذا با فلز ظرف جلوگیری کرده و احتمال مهاجرت یون های فلزی به درون خوراک را کاهش می دهد. با این حال وقتی این ظروف به طور مکرر استفاده می شوند ترکیب شیمیایی تفلون کیفیت خود را از دست می دهد. در نتیجه خراش ها و آسیب ها ممکن است باعث شوند مواد شیمیایی کف ظرف کنده شده و به درون غذا راه یابند. استفاده از ظروف تفلونی آسیب دیده بسیار خطرناک است زیرا مصرف زیاد این ترکیبات شیمیایی می تواند سرطان زا باشد. درمورد ظروف سرامیکی نیز باید گفت ترکیباتی که در لعاب این ظروف وجود دارد شیمیایی هستند و اگر آسیب ببینند یا خراشیده شوند مثل ظروف تفلون می توانند خطرناک باشند. ظروف تفلون سنتی نیز همان ظروف سفالی لعاب دار بودند و اگر این لعاب سالم باشد مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

انتخاب های نه چندان مناسب!

رویی، مسی و آهنی: مشکل عمده ظروف سنتی رویی، مسی و آهنی این است که مصرف مکرر خوراک در آنها خیلی راحت می تواند باعث مهاجرت املاح به داخل غذا شود که این میزان بالای املاح برای بدن انسان بسیار خطرناک است؛ به خصوص برای خانم های باردار، کودکان و سالمندان. اگرچه روی یک ماده مغذی موردنیاز بدن است اما مصرف بیش از اندازه آن یا سایر فلزات ازجمله مس و آهن می تواند به عنوان یک ماده سمی مشکلاتی جدی برای ارگان های حیاتی بدن مثل کبد ایجاد کند. در نتیجه افرادی که برای طولانی مدت در این ظروف غذا طبخ می کنند در خطر مسمومیت با این املاح قرار دارند.

مقاوم و در عین حال سالم

چدنی و سنگی: چدن یک ترکیب آلیاژی از آهن و چند فلز دیگر است و به همین دلیل مقاومتش به نسبت تک تک این فلزات خیلی بیشتر است، بنابراین برای طبخ غذا می تواند بسیار مناسب باشد چراکه احتمال ورود املاح فلز به داخل غذا در آن بسیار کمتر است. ظروف سنگی نیز یکی از سالم ترین گزینه ها برای طبخ غذا هستند. برخی سنگ ها دارای کانی های فلزی هستند که البته مقدار این کانی ها بسیار ناچیز است.

سالم ترین ظروف برای طبخ غذا

پیرکس و استیل: شاید بتوان گفت پیرکس سالم ترین ظرف برای تهیه و طبخ خوراک است. این ظروف دیگر مشکل ورود املاح به غذا را ندارند و مشکلی برای سلامت ایجاد نمی کنند. البته هر غذایی را در ظروف پیرکس نمی توان طبخ کرد. درواقع این ظروف برای استفاده در وسایل گرمایشی غذا مثل فر و مایکروفر بهترین انتخاب هستند. ظروف استیل نیز مانند پیرکس جزء بهترین انتخاب ها محسوب می شوند با این تفاوت که نمی توان آنها را داخل مایکروفر قرار داد.

پخت و پز در ظروف برنجی مفید نیست!

به علت جدا شدن مواد به کار رفته در ظروف تفلون و وارد شدن آن به غذا، تفلون ها عمدتا ظروف مناسبی به منظور طبخ غذا نیستند. البته عده ای عنوان می کنند که چون این مواد جذب نشده و وارد سیستم گردش خون نمی شوند، ضرر ندارند، بنابراین چنین موضوعی نیازمند کار و مطالعه بیشتر است. همچنین استفاده از ظروف مسی منسوخ است. از طرف دیگر ظروف آلومینیومی و استیل انتخاب مناسبی هستند. تفاوت اینها با یکدیگر در نحوه انتقال حرارت شان است. اخیرا عنوان می شود پخت غذا در ظروف برنجی به ویژه برای کودکان مفید است در صورتی که این گونه نیست و ما نمی دانیم چه مقدار آلیاژ وارد بدن کودک می شود. بهتر است مواد مورد نیاز بدن را از طریق مواد مغذی و سالم تامین کنیم چون مایل نیستیم ماده ای از طریق ظرف وارد بدن شود.

خطر ظروف لعابی غیر استاندارد

روکش های لعابی معمولا روی ظروفی از جنس سرامیک یا چدن کشیده می شوند. اگر ظروف لعابی در شرایط استاندارد تهیه نشوند، می توانند حاوی ترکیبات سمی ازجمله سرب، کادمیوم، آرسنیک و پیگمنت های رنگی شیمیایی باشند. استفاده از ظروف لعابی غیراستاندارد برای سلامت مضر است و باعث کندذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت های درازمدت دیگر می شود. توجه داشته باشید که هنگام شست وشوی ظروف لعابی نباید از سیم استفاده کرد و در صورتی که این ظروف ترک بردارند باید از استفاده آنها خودداری کرد و حتی برای نگهداری غذا هم از آنها استفاده نکرد. ظروف لعابی زردرنگ که در قدیم از آنها استفاده می شد، بهترین نوع این ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند.

نباید به طور مداوم از ظروف مسی استفاده کرد

ظروف مسی حاوی قلع هستند و استفاده بی رویه از این ظروف سبب افزایش این ماده در مواد غذایی و آسیب رساندن به سلامت انسان می شود، بنابراین نباید از این ظروف به طور مداوم استفاده شود. بعضی افراد معتقد هستند استفاده از این ظرف ها سبب تامین مس مورد نیاز بدن می شود اما این تفکر اشتباه است زیرا به مقدار مورد نیاز بدن، مس در مواد غذایی وجود دارد و نیازی به استفاده از این ظروف جهت تامین این ماده در بدن نیست. همچنین ممکن است حین استفاده یا بر اثر شست وشوی ظروف مسی، لایه قلع این گونه ظروف جدا شود و وارد مواد غذایی شود. اگرچه این ظروف برای هدایت گرما بسیار مناسب هستند و از زمان قدیم برای پخت و پز استفاده می شدند، اما در صورت تشکیل اکسید مس یا زنگ مس که ماده ای زردرنگ و دارای ترکیبی بسیار سمی است، استفاده از آنها به سلامت بدن آسیب می رساند.

غذا را درون ظروف چدنی نگهداری نکنید

استفاده از ظروف مختلف برای پخت غذا بسیار اهمیت دارد و افرادی که کیفیت و طعم غذا برای آنها مهم است، باید به کیفیت ظرفی که در آن غذا تهیه می شود نیز اهمیت بدهند. جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تاثیر دارد. چدن ها که ترکیبی از آهن و کربن هستند، عمر بالایی دارند. این ظروف مناسب پخت طولانی با دمای متوسط هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، برای پخت و پز مناسب محسوب می شوند. قبل از خرید ظروف چدنی حتما به برچسب و ترکیبات مندرج در آن دقت کنید. قبل از استفاده از این ظروف باید چند دقیقه ای آنها را روی حرارت بگذارید تا گرم شوند. برای آنکه از گرم شدن کافی ظرف مطمئن شوید، می توانید قطره ای آب داخل آن بریزید و اگر به سرعت تبخیر شد، یعنی ظرف گرم شده است. برای شست وشوی چدن از ابر استفاده کنید چراکه سیم ظرفشویی باعث خراشیدگی و آسیب آن می شود. بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود. در ضمن در ظروف چدنی فاقد روکش، نباید مواد اسیدی مثل آبلیمو یا سس گوجه فرنگی ریخت.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 5 تير 1393برچسب:, ] [ 1:33 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

برای نگهداری از پیاز باید سراغ محیط های خشك بروید. فضایی مثل انباری می تواند جای مناسبی برای نگهداری پیاز باشد؛ جایی كه رطوبت یخچال را ندارد اما در عوض خنكی مخصوص خودش را دارد.

هر چیزی جای خودش را دارد. هر آدمی خانه خودش را دارد. هر وسیله ای در خانه جای مخصوص به خودش را دارد و به تبع همین موضوع هر ماده غذایی خاصی هم جای به خصوصی برای نگهداری خواهد داشت. در این بین شاید برخی از ما هنوز درباره اینكه بعضی از مواد غذایی خاص را كجا نگهداری كنیم كمی بلاتكلیف باشیم. به عنوان مثال شما گوجه فرنگی را داخل یخچال نگه می دارید یا خارج از آن؟ مطمئن هستید جایی كه شما از گوجه فرنگی نگهداری می كنید همان جایی است كه باید باشد؟ 5 ماده غذایی وجود دارد كه برخی از ما كم و بیش در خصوص جای نگهداری از آنها سردرگم هستیم. این مطلب شما را راهنمایی می كند تا بدانید كجا باید از این مواد غذایی نگهداری كنید.

گوجه فرنگی، قهرمان سالاد!

بله، گوجه فرنگی به لحاظ تكنیكی یك نوع میوه است اما به لحاظ مزه بیشتر در دسته صیفی جات قرار می گیرد. اگر شما جزو افرادی هستید كه در باغچه كوچك خانگی تان بوته های گوجه فرنگی كاشته اید پس به خوبی به این نكته واقف هستید كه گوجه فرنگی گرما را دوست دارد و البته از سرما بیزار است. با این وصف فریزر و دمای سرد نمی تواند فضای ایده آلی برای نگهداری از گوجه فرنگی باشد. البته شما می توانید گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری كنید چون در این صورت همچنان قابل استفاده برای پخت و پز خواهد بود اما دیگر یك خوردنی تازه محسوب نمی شود. در عوض می  توانید گوجه فرنگی را در كمد یا داخل سبدهای مخصوص در فضای آشپزخانه نگهداری كنید البته حواستان باشد كه گوجه فرنگی نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. به این ترتیب شما می توانید همواره آن را سرحال و البته تازه استفاده كنید. در ضمن برای اینكه گوجه فرنگی ها پلاسیده نشود چه بهتر كه به مقدار مصرف روزانه یا هر دو روز یك بار خرید كنید تا همیشه گوجه فرنگی تازه در اختیار داشته باشید.

سیب زمینی، محبوب قلب ها!

كسی را سراغ دارید كه سیب زمینی دوست نداشته باشد؟ سیب زمینی خنكی را دوست دارد نه دمای سرد را. خب! البته خیلی از ما فضایی مانند گلخانه در منزل نداریم؛ جایی كه خنك و تاریك بوده و برای نگهداری سبزیجات فضای ایده  آلی باشد بنابراین نگهداری از ماده غذایی ای مثل سیب زمینی كه به چنین فضایی نیاز دارد در یك پاكت كاغذی و البته در نقطه ای خنك مانند بالكن می تواند بهترین گزینه باشد. اینكه چرا باید از پاكت های كاغذی برای نگهداری سیب زمینی استفاده كرد دلیل مشخصی دارد چون در پاكت های كاغذی جریان هوا بهتر از كیسه های پلاستیكی صورت می گیرد. به این ترتیب سیب زمینی به راحتی خراب نمی شود. در ضمن اگر سیب زمینی را داخل یخچال نگهداری كنید روند تبدیل نشاسته آن به شكر تسریع می شود و در نهایت روی طعم، تركیب و روش های پخت آن تاثیر خواهد گذاشت. پس از نگهداری سیب زمینی داخل یخچال خودداری كنید.

پیاز، بدبوی دوست داشتنی!

پیاز تا وقتی كه پوست كاغذی اش به عنوان محافظ سطح، آن را تحت پوشش قرار نداده از دل خاك بیرون نمی آید. برای نگهداری از پیاز باید سراغ محیط های خشك بروید. فضایی مثل انباری می تواند جای مناسبی برای نگهداری پیاز باشد؛ جایی كه رطوبت یخچال را ندارد اما در عوض خنكی مخصوص خودش را دارد. در ضمن كمبود هوا سبب فاسد شدن پیاز می شود بنابراین سعی كنید پیاز را لابه لای سیب زمینی نگهداری نكنید. پیاز را در فضایی خنك، خشك و تاریك قرار دهید. تاریك از آن جهت كه نور سبب می شود پیاز تلخ شود.

آووكادو، تازه وارد باكلاس!

آووكادو مدت زیادی نیست كه بین جماعت ایرانی راه پیدا كرده و كم كم برای آنها جالب می شود. آووكادو تا قبل از اینكه از درخت چیده شود روند رسیدن و تازه شدن را آغاز نخواهد كرد. اگر شما آووكادوی سفت و خشك خریدید آن را در یخچال نگهداری نكنید چون نگهداری در یخچال باعث كند شدن روند رسیدن این میوه خواهد شد. از طرف دیگر اگر شما آووكادوی رسیده و كامل خریداری كرده اید اما فعلا قصد ندارید آن را استفاده كنید، نگهداری آن داخل یخچال كمك می كند تا شما فواید این میوه را برای استفاده دیرتر هم حفظ كنید؛ قبل از اینكه این میوه از شدت رسیدن بیش از حد پلاسیده شود. بنابراین برای نگهداری آووكادوی رسیده و نرسیده 2 روش كاملا متفاوت وجود دارد. همانطور كه باید آووكادوی نرسیده را خارج از یخچال نگهداری كنید تا برسد و كامل شود، آووكادوی رسیده را اگر نمی خواهید بلافاصله استفاده كنید می توانید با فراغ بال داخل یخچال بگذارید.

ریحان، رفیق گرمابه و گلستان كباب!

گوجه فرنگی و ریحان وقتی در یك بشقاب كنار هم قرار بگیرند، می شوند همان رفقای گرمابه و گلستان یك سیخ كباب كوبیده دبش وطنی. اتفاقا این وجه اشتراك به قسمت های دیگری هم تعمیم پیدا می كند؛ از جمله اینكه نحوه نگهداری از آنها هم بسیار شبیه یكدیگر است. مانند گوجه فرنگی، ریحان هم عاشق گرماست بنابراین اگر ریحان برای زمان های طولانی در محیط سرد قرار بگیرد خیلی زودتر از آن موقعی كه انتظارش را دارید پژمرده می شود.

ریحان اگر در دمای طبیعی محیط و داخل كابینت نگهداری شود و صدالبته اگر به طور تازه از باغچه چیده و استفاده شود، بهترین بازدهی را خواهد داشت. یك دسته ریحان تازه می تواند در یك لیوان آب برای مدت چند روز و البته دور از نور خورشید نگهداری شود به شرط اینكه هر روز یا یك روز در میان آب لیوان عوض شود. فراموش نكنید نگهداری ریحان در كابینت هم نباید بیش از 2 تا 3 روز طول بكشد و كلا این سبزی باید تازه مصرف شود. در ضمن اگر قصد دارید ریحان را داخل كابینت نگه دارید بهتر است آن را داخل كیسه پلاستیكی قرار دهید چون این كار كمك می كند تا ریحان رطوبت خود را حفظ كند و تازه باقی بماند اما در عین حال كیسه باید فضای بازی برای رفت و آمد هوا داشته باشد.


موضوعات مرتبط: کشاورزی ، صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 9:43 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

نان صنعتی بخوریم یا نان سنتی؟

نان صنعتی بخوریم یا نان سنتی؟
پوسته یا همان سبوس گندم، برخلاف مغز داخلی آن، حاوی اسید فیتیک است.

این سوال برای خیلی ها پیش می آید که آیا نان های صنعتی هم مانند نان های سنتی، دارای جوش شیرین هستند یا نه؟ و اینکه آیا نوع آرد و نحوه پخت نان های صنعتی با انواع نان های سنتی  تفاوت دارد؟

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به این پرسش ها پاسخ داده است.

تعریف نان صنعتی چیست؟

نان های صنعتی به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول، نان هایی هستند که در حجم زیاد در کارخانه ها تولید می شوند و گروه دوم هم شامل نان های غیرمسطح و غیرسنتی هستند. با وجود اینكه نان های مسطح و سنتی هم می توانند در کارخانه و با حجم بالا تولید شوند اما منظور ما از نان های صنعتی، همان نان های حجیم است.

آیا برای تولید نان های حجیم صنعتی، استفاده از جوش شیرین لازم است؟

نه، روش تولید نان های حجیم به صورتی است که اصلا نیازی به افزودن جوش شیرین به آنها نیست. مخمر و خمیرمایه به تمام نان های حجیم صنعتی اضافه می شود و عمل تخمیری که در این محصولات صورت می گیرد، نیاز به مصرف جوش شیرین را از بین می برد. خمیر برخی از نان های صنعتی در قالب های مخصوصی برای پخت قرار می  گیرد و شکل و بافت خاص و حجیمی پیدا می كند.

یعنی در گذشته هم از جوش شیرین در روند تولید نان های حجیم استفاده نمی شد؟

نه، جوش شیرین و موادی که در زمان پخت نان باعث ایجاد گاز می شوند،  عمل آورنده های شیمیایی نام دارند. از آنجا که نان های حجیم صنعتی، تخمیر می شوند و دارای بافت و حجم قابل توجهی هستند، مواد عمل آورنده نمی توانند اثر چندانی در روند تولید آنها داشته باشند و هرگز  از جوش شیرین در نان های حجیم استفاده نمی شده و نمی شود.

آیا استفاده نكردن از جوش شیرین در نان های حجیم صنعتی، ربطی به بالاتر بودن کیفیت آرد این نان ها ندارد؟

نه، آرد نان های صنعتی حجیم، همان آردی است که در تولید نان بربری یا لواش استفاده می شود. تنها تفاوت بین این نان ها، در فرمول و روش تهیه، تولید و روند پخت آنهاست و تفاوتی بین کیفیت آردهای آنها وجود ندارد.

جوش شیرین به نان های حجیم صنعتی سبوس دار هم اضافه نمی شود؟

خوشبختانه نه، نان های حجیم صنعتی، چه سفید و چه سبوس دار، دارای بافت مناسبی هستند و افزودن جوش شیرین به آنها باعث از دست رفتن بافت شان می شود. به همین دلیل هیچ کدام از کارخانه های تولید نان های حجیم صنعتی به انواع نان های سفید و سبوس دار جوش شیرین اضافه نمی کنند.

آیا میزان نمکی که به خمیر نان های صنعتی می زنند با میزان نمکی که در خمیر نان های سنتی می ریزند، تفاوت دارد؟

معمولا نمکی که به نان های سنتی یا صنعتی اضافه می شود، حدود 1 تا 2 درصد است و از این نظر، تفاوتی میان این دو نوع نان وجود ندارد.

معمولا هرچه فرآیند کمتری روی تهیه آرد و خمیر نان انجام شود، میزان اسید فیتیک آن بالاتر می رود؟

بله، همان طور که می دانید، منظور ما از سبوس، همان پوسته گندم است که از دو نگاه متفاوت، قابل بحث است؛ نگاه اول اینکه املاح، پروتئین و فیبر غذایی بسیار بالایی در سبوس گندم وجود دارد و به همین دلیل مصرف غلات کامل باعث باقی ماندن طولانی تر مواد غذایی داخل دستگاه گوارش و احساس سیری بیشتر و گرسنگی دیرتر می شود. از طرف دیگر، فیبر فراوان موجود در سبوس می تواند باعث سریع و ساده شدن حرکات دستگاه گوارش هم شود و به این ترتیب، تاحدی جلوی ابتلا به چربی خون بالا، دیابت، یبوست و حتی برخی سرطان ها را بگیرد. این در حالی است که همین سبوس مفید، ضررهایی هم دارد.

چه ضررهایی؟

پوسته یا همان سبوس گندم، برخلاف مغز داخلی آن، حاوی اسید فیتیک است (اسید فیتیک، مانع آزاد شدن املاح گندم مانند آهن، كلسیم، فسفر، روی و منیزیم در بدن می شود). با این حساب، هرچه آرد دارای سبوس بالاتری باشد، اسید فیتیک بیشتری هم خواهد داشت. حالا هرچقدر مدت زمان تخمیر یا عمل آوری خمیر نان ها طولانی تر باشد، میزان اسید فیتیک نان هم کمتر خواهد شد. عمل تخمیر می تواند تجزیه و کاهش اسید فیتیک را به دنبال داشته باشد. بنابراین می توان گفت نان های صنعتی سبوس دار که فرآیند تخمیر بهتر و کامل تری را طی می کنند، دارای اسید فیتیک کمتری نسبت به نان های سنتی حاوی سبوس هستند.

کدام مغذی تر است؛ صنعتی یا سنتی؟ آیا می توان استفاده نكردن از جوش شیرین را در نان های حجیم صنعتی یکی از مزیت های آنها دانست؟ کلا کدام یک از این دو نوع نان مغذی ترند؟

به طور کلی،  ارزش تغذیه ای و کیفیت نان های حجیم و صنعتی از انواع سنتی بیشتر است. معمولا افزودنی ها، بهبوددهنده ها و مواد مغذی بیشتری به نان های حجیم اضافه می شود که باعث بالارفتن ارزش تغذیه ای آنها می شود. به علاوه، از آنجا که روند تخمیر نان های حجیم صنعتی کامل تر است، حجم ویتامین ها و برخی املاح آنها مانند آهن هم بالاتر است. از سوی دیگر، چون روند تولید این نان ها به صورت کاملا مکانیزه و بدون کمترین دخالت انسانی است، بهداشت و ایمنی غذایی آنها هم بالاتر خواهد بود.


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 5 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 9:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 


یک روش مطمئن برای شناخت عسل خوب این است که آن را داخل یک لیوان اب سرد بریزید ..

گفتارنيوز:روش های زیادی که در حقیقت به افسانه شباهت داره در این باره شنیده می شود منلا می گویند اگر عسل شکرک بزنه تقلبی است یا اینکه رنگش باید کهربایی باشد یا اینکه اگر در ظرف بریزیم نباید رشته اش قطع شود اما باید بگویم هیچ کدام از این روش ها برای تشخیض عسل اصل جواب نمی دهد !


اگر قطره های عسل حل نشدند و ته لیوان ته نشین شدند عسل اصل است اما اگر عسل در اب حل و ذرات ان به صورت رشته هایی در اب ناپدید شدند تقلبی است.

منبع:جام نيوز

 

 

 روش جالب برای تشخیص عسل اصلی + عکس


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، آموزشی، خبرهای آموزشی ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, ] [ 9:28 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

ماهی همان آبزی نام آشنایی است که شب عید غذای اصلی ما ایرانی ها می شود و بیشتر خانواده ها هم همیشه هنگام خرید آن سردرگم می مانند که کدام ماهی را انتخاب کنند، شیر، سفید، هوکی، حلوا، سنگسر، شوریده یا قزل آلا؟

یا این که بهترین روش پخت ماهی چگونه باید باشد که از ارزش غذایی آن کم نشود و در عین حال لذیذ هم باشد کبابی، سوخاری، آبپز، بخارپز یا سرخ شده؟ کدام ماهی را می توان به صورت شکم پر تهیه کرد و برای طعم دار کردن بهتر است از چه سبزی و ادویه جاتی کمک گرفت؟

ابتدا لازم است بگوییم این که برخی خانواده ها بر این باورند که اگر به سوی ماهی منجمد بروند و آن را در سبد خانوار وارد کنند، نشان دهنده فقر مالی یا کسر شأن است یا این که ماهی منجمد بد مزه و ارزش تغذیه ای پایینی دارد، سخت در اشتباهند. بیشتر ماهی های جنوب برای انتقال به شهرهای دورتر باید حتما فریز شوند و این موضوع درباره ماهی های شمال که قرار است به شهرهای جنوبی ارسال شود هم صدق می کند و عرضه کنندگانی که ماهی های مناطق دور را به صورت تازه می فروشند بیشتر، یخ ماهی را آب کرده و با پاشیدن مقداری آب روی ماهی، آن را تازه جلوه می دهند که چنین کاری غیربهداشتی و تهدید کننده سلامت مصرف کننده است.

اما درباره ماهی های منجمد باید بدانید اگر روش انجماد بدرستی انجام شود، نه ‏تنها از مواد مغذی ماهی کاسته نمی شود، بلکه کیفیت، تازگی و لطافت بافت ماهی نیز حفظ خواهد شد و حتی گاهی از ماهی های تازه ای که در بیشتر ماهی فروشی ها به روش غیربهداشتی و به صورت نمادین تنها با تکه های یخ پوشیده می شوند و معلوم نیست چند روز از صید آن گذشته سالم ترند. برای حفظ کیفیت و ارزش ماهی منجمد باید یخ زدایی از 24 ساعت قبل از مصرف، در یخچال یا با قرار دادن آن داخل مایکروفر انجام شود در غیر این صورت خونابه زیادی از ماهی خارج و در نتیجه مواد مغذی و طعم آن تغییر پیدا خواهد کرد.

ماهی چی بخریم و بخوریم؟

اگر به دنبال ماهی بدون تیغ هستید، شیر اقیانوسیه و خلیج برای کسانی که سختشان است ماهی تیغ دار بخورند، مناسب است. این ماهی ید و ویتامین D بالایی دارد و بهترین روش پخت آن کبابی و سوخاری است. ماهی شیر چون در آب های شور جنوب پرورش می یابد گوشتش خوش نمک بوده و به نمک زیادی احتیاج ندارد.

ماهی شوریده گوشتی نرم دارد و می توان آن را سرخ یا شکمش را پر کرد. ماهی حلوا برای سبزی پلوی شب عید مناسب است چون مزه خوبی دارد و اگر به آن نمک و زردچوبه بزنید خوشمزه تر هم می شود. ماهی کفال هر چه درشت تر باشد خوش طعم تر است و بهتر آن که آن را با توری کبابی کنید و برای ایجاد طعم دلچسب، آن را به آب نارنج آغشته کنید.

ماهی سرخو از لذیذترین ماهی های پر چرب دریای جنوب است. گوشت آن سفید صورتی و بسیار لطیف بوده و بوی زهم نمی دهد و بیشتر به صورت کباب شده، سرخ شده یا در قلیه ماهی نیز استفاده می شود، اما اسید اوریک آن قدری بالاست، ولی مصرف آن موجب التیام علائم افسردگی می شود. سرخو انواع مختلفی دارد و بهتر است عینکی آن را هیچ گاه نخرید چون استخوان و تیغ هایی سفت و خشن همچون اژدها دارد.

سنگسر برای تهیه خورش و قلیه ماهی بهترین گزینه است و پس از پختن در غذا خرد نمی شود. ماهی سالمون گوشتی به رنگ نارنجی دارد و همین رنگدانه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضدسرطان است. این ماهی نسبت به تن و هرینگ، سلنیوم بالایی دارد و برای باروری نطفه مردان موثر است. ماهی آزاد اسیدهای چرب مفید دارد و تهیه آن به روش شکم پر یا سرخ شده مناسب است. ماهی قزل آلای خال قرمز مرغوب ترین و قزل رنگین کمانی پرفروش ترین انواع این ماهی است و بیشترین میزان امگا ـ 3 را داراست، اما خال مخالی، قباد و ماهی آزاد امگا ـ 3 بیشتری دارد. این ماهی را می توان سرخ کرد، در فر گذاشت و حتی به روش گریل آماده کرد. ماهی هوکی همچون ماهی شیر تیغ ندارد و گوشتی است و می توان آن را به صورت فیله شده با خمیر سوخاری کنید.

ماهی تیلاپیا وارداتی است و در مقایسه با دیگر ماهی ها امگا ـ 3 کمتری دارد و دو نوع خط صورتی و سیاه دارد و انواع خط صورتی مزه بهتری دارد و با هر روش پختی می توان آن را آماده کرد. کیلکا و ساردین نیز ماهی هایی ریز با استخوان و تیغ های نازک هستند که در فرآیند پخت کمی نرم و لطیف شده و اگر گوشت این ماهی را به همراه استخوانش بخورید، مقدار زیادی کلسیم و فسفر به بدن می رسد. آبپز این ماهی برای سالمندان دچار پوکی استخوان و کسانی که از لبنیات کمتر استفاده می کنند، گزینه مناسبی است.

ماهی نباید خیلی ریز یا خیلی درشت باشد. ماهی های دریایی تا حدودی املاح بیشتری نسبت به انواع پرورشی دارد؛ اما میزان جیوه و آلاینده های شیمیایی گوشت ماهی های پرورشی کمتر و مناسب زنان باردار است. تیغ انواع ماهی جنوب از تیغ ماهی های شمال، بسیار کمتر و درشت تر است. اگر به دنبال ماهی های بدون بو یا کم بو هستید سالمون، قزل آلای دریایی، سفید، هوکی، حلوا و هامور از آن جمله اند.

کبابی و بخارپز، بهترین روش پخت ماهی

سوخاری کردن: تقریبا ماهی سوخاری را همه دوست دارند، اما چون پودر سوخاری سطح ماهی در تماس با حرارت طبخ در مدت زمان کوتاهی می سوزد و به میزان زیادی روغن جذب می کند، بهتر است چند دقیقه پیش از پایان پخت در ماهی تابه را بگذارید تا بخار حاصله باعث کنده شدن پودر سوخاری از ماهی شود. بهتر است برای افزایش ارزش غذایی و خوش طعم شدن، گوشت ماهی سوخاری را از نیم ساعت قبل به آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر آغشته کنید.

تنوری و کبابی کردن: این دو روش از روش های خوب طبخ ماهی است که علاوه بر مزه دلچسب، ارزش غذایی ماهی را هم حفظ می کند. ماهی کبابی به دلیل آن که در شیره خود پخته می شود، در مقایسه با ماهی آب پز و سوخاری ارزش غذایی بالاتری دارد، اما چون زغال یا گاز شهری دارای یک سری ترکیبات شیمیایی است، در صورتی که پوست ماهی سوخت از خوردن آن بپرهیزید و به صورت تفننی، از این روش پخت کمک بگیرید. در پخت به روش تنوری هم می توان ماهی را در خانه به وسیله فر با میزان کم روغن طبخ کرد.

آبپز و بخارپز کردن: این دو روش طبخ زیاد مورد استقبال خانواده ها نیست، چون بوی زهم ماهی باقی می ماند؛ اما از جمله بهترین روش پخت ماهی محسوب می شود بخصوص روش بخارپز که با آب در تماس نیست و مواد مغذی ماهی به طور کامل حفظ می شود. بهتر است برای تقلیل بوی زهم گوشت ماهی در این روش از سیر، فلفل سیاه، هویج و قارچ آبپز و برخی سبزی های معطر که خوشایند طبع تان است مانند نعنا، گشنیز یا جعفری کمک بگیرید و برای بهبود طعم، آن را با آبلیمو یا آب نارنج تازه میل کنید. البته می توانید پس از آبپز کردن، ماهی را در اندکی روغن مایع تفت دهید تا طعم و بوی زهم تقلیل یابد.

سرخ کردن: با وجود آن که طی سرخ شدن طعم ماهی بسیار لذیذ می شود، اما روغن افزوده شده کالری ماهی را بالا برده و حرارت طبخ بشدت از مواد مغذی بخصوص امگا- 3 که بسیار به حرارت طبخ حساس است، می کاهد.

و اما ماهی شکم پر

بیشتر جنوبی های خونگرم و شمالی های خوش مشرب، ماهی را به صورت شکم پر با ترکیبات بسیار متنوع تهیه و با برنج سفید یا سبزی پلو میل می کنند. جنوبی ها بیشتر ماهی حلوا و سنگسر و شمالی ها ماهی سفید را شکم پر می کنند. معمولا در ماهی شکم پر به همراه دانه ساییده انار، زرشک، گردو و رب انار از سبزی های معطر هم استفاده می شود. جنوبی ها از شنبلیله، ادویه کاری و تمبر هندی و شمالی ها از گشنیز، سیر، جعفری، زردچوبه و زعفران هم کمک می گیرند. این ماهی را می توان در فر یا ماهیتابه تهیه کرد. اگر قصد سرخ کردن ماهی را دارید باید ماهی نیم پز و محتویات داخل شکمش تفت داده شده باشد، زیرا طی سرخ شدن احتمال دارد حرارت به مرکز ماهی منتقل نشود و مغز آن ناپز بماند.


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, ] [ 23:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

یک متخصص تغذیه گفت: برخلاف باورعمومی مردم مقدار لطمه به مواد مغذی غذا هنگام پخت با ماکروفر کمتر از سایر روش های پخت است.

دکتر احمدرضا درستی گفت: پخت با ماکروفر ممکن است موجب ایجاد برخی ضایعات در مواد مغذی شود٬ ولی مقدار لطمه به غذا هنگام پخت با ماکروفر بیشتر از سایر روش های پخت نیست و استفاده از ماکروفر برای پخت و پز مناسب تر از بسیاری دیگر روشهای پخت است. وی، مدت زمان کم تر حرارت دهی را به عنوان یکی از دلایل برتری پخت غذا با ماکروفرعنوان کرد و افزود: مدت زمان کمتر احتمال تشکیل بو و خشک شدن غذا را کاهش می دهد. همچنین مواد مغذی آن را نسبت به بقیه روش های پخت بیش تر حفظ می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران افزود: از بین رفتن باکتری ها و دیگر عوامل بیماری زا باعث جلوگیری از ایجاد سمیت دراثر پخت با ماکروفر می شود که این از دیگر برتری های پخت غذا با ماکروفر است. درستی با اشاره به این که قدرت گرم  کنندگی اجاق ماکروفر در سطح غذا بیشتر است، توصیه کرد: بهتر است قطعات کوچکتر مواد غذایی در مرکز ظرف و قطعات بزرگتر در کنار ظرف باشند و درب ظرف در طی پخت بر روی آن باشد تا بخار در ظرف جمع شود و به پخت مناسب تر غذا کمک کند.

وی با بیان این که در ظرف نباید کاملا بسته باشد تا مقداراندکی از بخار نیز خارج شود، افزود: بهترین ظروف برای استفاده در ماکروفر، ظروف شیشه ای هستند و استفاده از ظروف فلزی معمول می تواند خطرناک باشد. این متخصص تغذیه در رابطه با اتمام پخت در ماکروفر، اظهار کرد: پس از اینکه کار پخت در اجاق ماکروفر به پایان رسید، باید مدت کوتاهی صبر کرد و سپس غذا را از دستگاه خارج و مصرف کرد چرا که پخت غذا تا مدتی پس از خاموشی دستگاه ادامه دارد.

درستی با بیان اینکه غذایی که یخ زدایی شده آمادگی بیش تری جهت آلودگی میکروبی و فساد دارد، افزود: هنگامی که غذایی در این دستگاه یخ زدایی می شود، بهتر است در دستگاه جا نماند وهر چه سریع تر مورد استفاده قرار گیرد زیرا چنین غذایی آمادگی بالایی جهت آلودگی میکروبی و فساد دارد.


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 11 آذر 1392برچسب:, ] [ 1:30 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

انجماد مواد غذایی به روش غوطه‌وريImmersion freezing :

در اين روش ماده غذايي به صورت مستقيم در ماده سرمازا غوطه‌ور گرديده و يا ماده سرمازا روي محصول اسپري مي‌گردد. تماس بيشتر بين محصول و ماده سرمازا اين امكان را فراهم مي‌سازد تا انتقال حرارت به دليل كاهش مقاومت به بهترين صورت انجام گيرد. البته در روش‌هايي كه بين محصول و ماده سرمازا تماس مستقيم برقرار مي‌گردد، ضروري است ماده سرمازا از قابليت انتقال حرارت بالايي برخوردار بوده و ويسكوزيته آن در درجات حرارت پايين كم باشد. بعلاوه در محصول بو و طعم خاص ايجاد نكرده، رنگ، بافت و ظاهر آن را تغيير ندهد.

مواد سرمازايي كه در روش غوطه‌وري مورد استفاده قرار مي‌گيرند به دو گروه تقسيم مي‌گردند:

1- مواد سرمازاي با برودت كم كه محصول معمولاً در تماس مستقيم با آن قرار گرفته و در آن غوطه‌ور مي‌گردد مثل: محلول كلرور سديم(آب نمک) و محلول‌هاي قندي.

2- مواد سرمازاي با برودت زياد (Cryogen) كه در ابتدا به صورت گاز بوده و در اثر فشار از حالت گاز به مايع تبديل مي‌شوند. اين مواد با جذب گرما از ماده غذايي در حال انجماد، مجدداً تغيير حالت داده و تبخير مي‌گردند، و در اين حال برودت مورد نظر را فراهم مي‌نمايند.

منجمد كردن با استفاده از گاز‌هاي مايع Cryogenic Freezing :
انجماد مواد غذايي با استفاده از مواد سرمازاي كرايوژن سريع‌ترين روشي است كه امروزه در صنايع غذايي از آن استفاده مي‌شود. دي‌اكسيدكربن به صورت جامد يا مايع، نيتروژن مايع معمولي‌ترين مواد سرمازا هستند كه در اين روش مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
دي‌اكسيدكربن: در صنايع ماهي به طور معمول از دي‌اكسدكربن براي سرد كردن، انجماد و بسته‌بندي در اتمسفر تحت كنترل استفاده مي‌شود. دي‌اكسيدكربن قادر است ماهي را در دماي 78- درجه سانتی گراد منجمد كند. در انجماد فرآورده‌هاي دريايي معمولاً از شكل مايع آن استفاده مي‌شود. اين مايع پس از استفاده در فشار اتمسفر منبسط شده و به شكل گاز در‌مي‌آيد. براي انجماد محصول معمولاً آن را از زير يك دوش يا آب‌پاش مخصوص در حين عبور، دي‌اكسيدكربن تحت فشار بر روي محصول كه روي نوار نقاله در حركت است پاشيده مي‌شود. هم‌زمان با خروج از مخزن، دي‌اكسيدكربن با جذب مقدار زيادي گرما از حالت مايع به صورت گاز در‌مي‌آيد، در نتيجه به دليل جذب گرما، محصول به سرعت سرد و سپس منجمد مي‌شود.

نيتروژن مايع:

 نيتروژن مايع درحال حاضر معمول‌ترين ماده سرمازايي است كه براي انجماد فوق سريع مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته در سيستم‌هاي جديد به جاي غوطه‌وري از روش اسپري نيتروژن مايع استفاده مي‌شود. در اين حالت با توجه به اين كه نيتروژن مايع در فشار اتمسفر در دماي 196- درجه سانتی گراد به جوش مي‌آيد، لذا بلافاصله پس از اسپري ماده غذايي، نيتروژن به صورت گاز درآمده و در همين حال گرماي محصول را گرفته و آن را سرد و در نهايت منجمد مي‌نمايد.
براي انجماد به روش اسپري، ماده غذايي به صورت بسته‌بندي شده يا بدون بسته‌بندي بر روي نوار نقاله سوراخ‌دار قرار داده شده و نوار به داخل تونل انجماد هدايت مي‌گردد. استفاده از گاز نيتروژن سرد در مراحل اوليه ورود ماده غذايي به تونل انجماد اين حسن را دارد كه از طريق كاهش تدريجي درجه حرارت، از بروز شوك حرارتي و نتيجتاً ايجاد ترك، شكستگي يا آسيب‌هاي ديگر در مواد غذايي جلوگيري مي‌گردد.
غوطه‌وري ماده غذايي در نيتروژن مايع مانع از كاهش وزن محصول گرديده و با افزايش چشمگير در سرعت انجماد، از بروز آسيب‌هاي ناشي از انجماد كند در محصول جلوگيري به عمل مي‌آورد.استفاده از اين روش در مقايسه با روش هواي متحرك به فضاي كمتري نيازمند بوده، از نظر ميزان انرژي مصرفي نيز با صرفه‌تر مي‌باشد.

منبع:http://www.etarh.com


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

تعریف خشک کردن:

عمل خشک کردن یعنی گرفتن آب از مواد غذایی توسط حرارت تحت عمل تبخیر یا تصعید.

می توان گفت وجود آب در یک ماده غذایی عامل اصلی برای رشد و نمو و فعالیت میکروب و فعل و انفعالات شیمیایی است که مقدار آب برای این قبیل فعالیت ها را فعالیت آبی (AW) می نامند.

مثلا یکی از مهم ترین عواملی که موجب ماندگاری طولانی مدت در حبوبات، غلات و همچنین ادویه ها می شود، کاهش رطوبت آن ها تا حد مناسب است. از دیگر مزایای خشک کردن، کم شدن وزن و حجم محصول و سهولت استفاده(مانند قهوه فوری) می باشد.

انواع خشک کردن:

به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می پذیرد:

روش طبیعی:

خشک کردن طبیعی که توسط انرژی خورشیدی صورت می گیرد، مزایا و معایبی دارد؛ بدین صورت که خشک کردن طبیعی نیاز به فضای کافی برای گسترانیدن مواد غذایی دارد و در معرض آلودگی هوا، گرد و غبار می باشد. همچنین امکان انتقال آلودگی توسط حشرات نیز وجود دارد. مناطقی که هوای مرطوب دارند یا دارای رطوبت بالایی می باشند، برای خشک کردن به صورت طبیعی مناسب نیستند، ولی از مزایای این روش می توان مقرون به صرفه بودن آن نسبت به روش مصنوعی را نام برد.

روش مصنوعی:

این روش توسط یکسری دستگاه ها و وسایل ویژه و انواع خشک کن ها در صنعت انجام می گیرد. محصول به دست آمده در این روش نسبت به روش قبلی کیفیت بهتری دارد.

انتخاب مواد اولیه:

انتخاب مواد خام و نوع واریته ی محصول یکی از عوامل مهم قبل از خشک کردن می باشد، چرا که در حین عملیات خشک کردن کمترین صدمه به بافت وارد می شود.

باید از میوه ها و سبزی های تازه و با کیفیت مناسب استفاده شود و مواد نارس و خام اصلا برای خشک کردن مناسب نیستند. البته در خشک کردن طبیعی چون از نور خورشید استفاده می شود، می توان میوه های تا حدی نارس را نیز در نظر گرفت، چرا که در حین عملیات رنگ آن ها توسعه و بهبود می یابد.

مکانیسم خشک کردن:

درون یک تکه از ماده غذایی، شکاف ها، منافذ، مجاری یا شبکه موئینی وجود دارد که در هنگام خشک کردن، آب در این فضا و مجاری به حرکت در می آید و به سطح پیش می رود. در این جا قند، نمک ها و سایر اجزاء محلول در آب از غشاء و دیواره سلولی گذشته اند و توسط آب حمل و به قسمت سطح منتقل می شوند.

آب در سطح خارج شده، اما مواد دیگر در سطح باقی می مانند، علت این که در هنگام خشک شدن در سطح میوه ها یک لایه تراوش قندی و چسبناک می باشد همین است.

کیفیت مواد غذایی در فرآیند خشک کردن:

هر چه قدر ماده ی غذایی بیشتر خشک شود، رنگ سبز بیشتر از دست می رود، از شدت رنگ زرد کاروتن کاسته شده و رنگ سبز کلروفیل تبدیل به زیتونی رنگ می شود.

مواد فرار ایجاد کننده ی طعم و عطر، به همراه آب از ماده ی غذایی خارج می شوند که البته این میزان به درجه حرارت و غلظت مواد جامد بستگی دارد.

مواد فرار در مراحل اولیه خشک کردن از دست می روند. به همین دلیل ادویه ها را در درجه حرارت پایین خشک می کنند. توصیه می شود برای حفظ بهتر عطر و طعم سبزیجات در منزل، از پنکه جهت خشک کردن آن ها استفاده شود که این مورد به حفظ کیفیت محصول کمک می نماید، چرا که در درجه حرارت بالا محصول عطر و طعم خود را بیشتر از دست می دهد و همین طور سرعت خشک شدن بیشتر می شود.

اثرات تغذیه ای:

طبیعی است در جریان خشک کردن، ویتامین ها(خصوصا انواع محلول در آب مانند ویتامین های C، B و...) با از دست دادن آب کاهش می یابند، ولی ویتامین های محلول در چربی(مانند ویتامین های A ،E و...) تا حدی در قسمت ماده ی خشک باقی می مانند.

کاهش ارزش تغذیه ای در هنگام آماده سازی ماده غذایی(مثلا در خرد کردن)، بسیار بیشتر از عملیات خشک کردن می باشد.

موارد بالا در خشک کردن به روش مصنوعی با کیفیت بهتری حفظ می شوند.

میکروارگانیسم ها:

کپک ها قادر هستند روی مواد غذایی تا رطوبت 12 درصد رشد کنند، مخمرها و باکتری ها برای رشد به رطوبت بیشتری نیاز دارند(بیشتر از 30 درصد).

میوه ی خشک، غلات و حبوبات که تقریبا 16 درصد رطوبت دارند، اگر در جای مرطوب نگهداری شوند، در معرض کپک های هوازی خواهند بود.

شستشو و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه جات قبل از عملیات خشک کردن بسیار حائز اهمیت است. چرا که انگل های بیماری زا در حین فرآیند خشک کردن باقی می ماند و نابود نمی شوند.

همچنین نظافت سطوح خشک کردن، چاقو و وسایل کار در حین عملیات بسیار مهم است.

محل نگهداری محصولات خشک شده:

محصولات خشک شده باید در محل خنک و خشک نگهداری شوند.

پگاه محمدزادهکارشناس صنایع غذایی


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:43 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

خواص درمانی و تغذیه ای سیب زمینی

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, ] [ 21:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
گروه اینترنتی
پرشین استار |
www.Persian-Star.org

ادامه تصاویر در ادامه مطالب

 


موضوعات مرتبط: فناوری ، صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ] [ 9:54 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 


 

خلاصه ای از خط تولید شیر پاستوریزه

 

 

شير محصولي است كه از دوشيدن كامل و بلا انقطاع يك پستاندار بدست مي آيد و بايد كاملا بهداشتي جمع آوري شده، سالم و عاري از كلستروم (آغوز يا ماك)  باشد.به عبارت ديگر، شير محصولي است كه از غدد پستاني تمام پستانداران ترشح مي شود و در اثر يك يا چند مرتبه دوشيدن جمع آوري مي شود. دراينجا منظور از شير، شير گاو است .

عمل شیر دوشی در دامداری های کوچک با دست و در دامداری های بزرگ با دستگاه شیردوشی انجام می شود.

پس از انتقال شیر به مراکز جمع آوری ، آزمایش هایی بر روی شیر خام صورت می گیرد که بعد از تأیید سلامت به کارخانه حمل می شود. انتقال شیر به کارخانه های تولیدی در دمای پایین از رشد میکرو ارگانیسم ها و بالا رفتن بار میکروبی شیر جلوگیری می کند و در نتیجه به حفظ سلامت شیر کمک می کند.

 

 

مراحل تحويل شير در کارخانه

 

در کارخانه تانكر حاوي شير روي سکو رفته و ابتدا به وسیله سطل های شماره گذاری شده و توسط هم زن های دستی برای یکنواخت شدن دانسیته و چربی نمونه برداری شده که این  نمونه از نظر وجود یا عدم وجود آنتی بیوتیک ، دانسیته، میزان چربی ، تعداد سلول های سوماتیک و انواع تقلبات آزمایش و در صورت تأیید مسئول آزمایشگاه توسط پمپ تخلیه می شود و توسط فلومتر هایی مقدار شیر ورودی اندازه گیری می شود. آزمایشات میکروبی نیز در مراحل بعدی انجام و در سوابق مراکز جمع آوری شیر ثبت می شود.خوب است بدانید میزان بار میکروبی شیر خام به همراه میزان دانسیته آن یکی از معیارهای قیمت گذاری بر روی شیرهاست. در اولین مرحله بعد از تخليه ، شير از صافي هايي از جنس استيل و مشبك عبور که اجسام درشت و مواد خارجي از آن جدا می شود. پس از این مرحله شیر توسط پری کولر تا دمای 4 درجه سانتیگراد سرد شده و در مخازن نگهداری شیر خام که از جنس استیل می باشند ذخیره می شود.


 

ورود شیر به خط تولید:

شیر خام ذخیره شده وارد پیش گرم کن قسمت پاستوریزاسیون می شود و پس از تبادل حرارتی با شیر پاستوریزه شده دمای آن تا حدود 40 درجه سانتیگراد بالا رفته و به منظور جداسازی از مواد خارجی نامطلوب به سمت کلاریفایرمی رود.در ادامه شیر خام به سمت بوگیر رفته تا اگر بو و آرومای نامطبوعی در آن وجود دارد جدا گردد و سپس شیر به سپراتورمی رود که کاربرد آن عبارتند از: استاندارد کردن چربی شیر ، جداسازی خامه از شیر و تبدیل شیر کامل به دو فاز کم چرب و پر چرب.

بعد از آن شیر به هموژنیزاتورمی رود . ابتدايي ترین عمل هموژنيزاتور شكستن گويچه هاي چربي و يكنواخت كردن چربي شير و جلوگیری از رویه بستن چربی بر روی سطح شیر مي باشد که در دمای حدود 40-50 درجه انجام می گیرد، اما مهمترین عمل آن كمك به Mixكردن است. اساس كار این دستگاه بر پايه رفت و برگشت سيلندرهاست. شير در ورود به دستگاه با حركت سيلندر هايي به يكسري صفحات برخورد مي كند و به دليل ايجاد فشار در لبه هاي صفحات گويچه هاي چربي ريز مي شوند. از مزاياي شير هموژن این است که گويچه هاي چربي بطور يكنواخت در شير پخش شده اند، در شير هموژنیزه قدرت جذب بالاست زيرا پروتئین و چربي در آن ريز و آماده جذب مي شوند و براي افرادي كه ناراحتي هاي گوارشي دارند، كودكان و سالمندان مصرف اين محصولات توصيه مي شود.

 

فرآیند حرارتی

 انواع فرآیند حرارتی عبارتند از:

 

UHTپاستوريزاسيون، استريليزاسيون متداول و استريليزاسيون

تفاوت این فرآیندها در درجه حرارت و مدت زمان آنها می باشد. برخلاف استریلیزاسیون ، هدف پاستوریزاسیون از بین بردن همه میکروارگانیسم ها نمی باشد بلکه هدف ، کاهش لگاریتمی تعداد موجودات قابل رشد و عوامل پاتوژن می باشد تا از بروز بیماریهای جلوگیری کند . بدیهی است محصول پس از پاستوریزاسیون تا زمان مصرف بایستی زنجیره نگهداری سرما را حفظ نماید.

در استریلیزاسیون دما بسیار بالاتر و بالطبع مدت زمان آن کوتاه تر است.از این روست که عمر نگهداری برای شیرهای پاستوریزه حدود 3-4 روز در دمای 4 درجه سانتیگراد ( یخچال) و برای شیر استریلیزه تا زمانی که در ظرف آن باز نشده است 6ماه (در دمای اتاق) می باشد. در زیر روش پاستوریزاسیون متداول در کارخانجات (دمای بالا/ زمان پایین ) آورده شده است.

در عمل پاستوریزه کردن، شیر ابتدا به دمای ۷۲درجه سانتی گراد و در مدت ۱۶ثانیه گرم می شود و سپس تا دمای ۴درجه سانتی گراد به سرعت سرد می شود. این عمل باعث از بین رفتن باکتری های بیماری زای موجود در شیر طبیعی می شود.

 

بسته بندی


 

 

شیر اکنون برای بسته بندی آماده است. شیر به دستگاه پرکن اتوماتیک پمپ می شود و سپس از طریق این دستگاه بدون حضور دست انسان بطور اتوماتیک در بسته بندی ها ی مختلف وارد می شود.این عمل باعث دور ماندن باکتری ها از شیر میشود.تا زمان انتقال شیر به ماشین های حمل و توزیع شیر پاستوریزه ، محصول در سردخانه نگهداری و در طی انتقال نیز این زنجیره سرما رعایت می شود.

بر خلاف شیرهای استریل در مورد شیر پاستوریزه حفظ زنجیره سرما تا زمان مصرف الزامی است.

 

دانلود فایل همین متن(word)

 


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ] [ 16:52 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 2123
بازدید کل : 218254
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين